Fiscaal
Vaktechnische Bijeenkomsten (VTB’s)
Extendum organiseert elk jaar 4 Vaktechnische Bijeenkomsten op diverse locaties in het land. In de bijeenkomsten komen diverse actuele onderwerpen aan bod. Per kwartaal worden steeds 2 deelgebieden belicht. Zo mist u vakinhoudelijk niets en blijft u optimaal geïnformeerd over zaken die voor u en uw klanten belangrijk zijn.
De bijeenkomsten zijn praktisch en direct toepasbaar. U heeft tevens de gelegenheid om samen met de overige deelnemers en docenten van gedachten te wisselen in een professionele leeromgeving.
Fiscalistenoverleg
Het fiscalistenoverleg biedt een uitstekend platform om casussen te bespreken met vakgenoten die net als u werkzaam zijn als fiscaal econoom, fiscaal jurist of fiscalist (RB) in de adviespraktijk. In de MKB-praktijk hebt u niet altijd de mogelijkheid te klankborden met vakgenoten. Regelmatig overleg met collega-specialisten is dan gewenst.
Het fiscalistenoverleg van Extendum voorziet hierin. Dit overleg wordt geleid door een fiscaal jurist van Extendum en kent 10 bijeenkomsten per jaar, waar elke maand verschillende actuele onderwerpen worden besproken.
Een zzp-er in dienst?
Is het verstandig om door te werken met een zelfstandige?
De kranten staan er vol van: vanaf 1 januari 2025 kun je misschien niet meer werken met zzp-ers. Als gevolg hiervan dat je, ook als zzp-er, niet meer zeker bent. Termen als handhavingsmoratorium, Deliveroo, modelovereenkomsten, VBAR vliegen je om de oren. Wat betekent het precies? Is er sprake van schijnzelfstandigheid? In sommige gevallen misschien wel, en in sommige misschien niet. Daar zit natuurlijk ook de moeilijkheid. Wanneer kun je doorgaan, en wanneer is het verstandig om de relatie aan te passen.
‘Ik doe niet aan cao’s’
Over cao’s en bedrijfstakpensioenfondsen
Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever toch volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Een werkgever is hier niet altijd van op de hoogte. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans wel van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte.
Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk. En met name over de risico’s wanneer een cao of BPF verkeerd wordt geïnterpreteerd. En wat is daarbij de rol van de accountant en de salarisadministrateur?
Kortom: deze cursus is een must voor iedereen die met een cao of bpf te maken heeft!
NBA verplicht PE-onderwerp 2023-2024: Duurzaamheid
In deze cursus staan wij stil bij het onderwerp Duurzaamheid en meer specifiek de Europese en Nederlandse regelgeving op dit gebied en mogelijkheden voor verduurzaming van bedrijfsprocessen. In deze cursus worden de EU-richtlijn duurzaamheidsrapportering ondernemingen en diverse overheidsregelingen behandeld die de verduurzaming van ondernemingen stimuleren. Naast de theorie wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden besproken hoe bedrijfsprocessen te verduurzamen.
Heeft u nog niet aan uw PE-verplichting van 2023/2024 voldaan? Deze laatste keer wordt deze cursus in hybride vorm gegeven. Dat wil zeggen u kunt deze fysiek in Eemnes volgen of deze online bijwonen.
Webinar Artificial Intelligence (AI)
De ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) gaat zo snel dat deze intussen een volwassen status heeft gekregen en toepasbaar is voor kleinere organisaties. Bedrijven gaan niet direct verdwijnen door AI, maar bedrijven die AI gebruiken gaan wel veel efficiënter werken en daardoor ook in de gelegenheid komen om werk over te nemen van bedrijven die geen AI gebruiken en daardoor handen tekort komen.
In dit webinar Artificial Intelligence leert u wat de huidige stand van zaken is m.b.t. deze technologie, wat de impact is voor u en hoe u deze zelf in kan zetten.
(Lunch)webinar Turboliquidatie; de nieuwe wet
Op 15 november is de wet op de turboliquidatie gewijzigd. Dit brengt extra verplichtingen met zich mee. In 2 uur praten wij u bij over de consequenties van deze wetswijziging en de toepasbaarheid in de praktijk.
Due Diligence
Er komt een moment voor elke ondernemer dat hij zijn bedrijf overdraagt aan een opvolger of een andere onderneming. Een ingrijpend moment na een soms ingewikkeld en vaak ook emotioneel proces. De adviseur van de ondernemer is veelal de accountant of de fiscalist. Hij zal de ondernemer door het proces begeleiden en adviseren.
Wtva webinar:
Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden;
een jaar na de invoering van de wet
Op 1 augustus 2022 is de Wet implementatie richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking getreden. Er liggen al weer plannen om nog meer zekerheid te bieden aan flexibele contracten.
Webinar aangifte Inkomstenbelasting (IB) en Vennootschapsbelasting (Vpb) 2023
Een jaarlijks terugkerende routine: de aangifte IB alsmede de Vpb. Een belangrijk onderdeel van deze aangifte wordt gevormd door de winst uit onderneming, maar ook privé aangelegenheden vragen aandacht. Jaarlijks worden de nodige wijzigen aangebracht in wetgeving en komt er nieuwe jurisprudentie.
Bij de start van de nieuwe aangifteronde komt dan ook de vraag op waar de wijzigingen zitten ten opzichte van het voorgaande jaar (I.c. 2022) en wat zijn de controle items/aandachtspunten van de Belastingdienst? In deze praktische cursus zullen deze onderwerpen aan de hand van vragen in een aangifteprogramma en concrete praktijkvoorbeelden worden behandeld.
Webinar Pensioenwet; en de gevolgen bij een fusie bedrijfsovername voor een pensioenregeling
Pensioen is geen eenvoudige zaak bij een bedrijfsovername. De hoofdregel is dat bij overgang van onderneming de pensioenregeling van de overdragende onderneming mee over gaat. Echter op deze hoofdregel zijn een aantal belangrijke uitzonderingen. Met name door de komst van de nieuwe Pensioenwet per 1 juli 2023 zijn de gevolgen (wellicht) nog groter.
Webinar Fiscale lijfrente regime’s door de jaren heen
Na het volgen van dit webinar bent u op de hoogte van alle fiscale lijfrente regime’s en krijgt u tips en trucs waardoor u op een andere manier een gesprekspartner kunt zijn voor uw relatie.
Bedrijfswaardering: de verdieping
Het waarderen van ondernemingen komt veelvuldig voor in de accountantspraktijk, zowel bij overdracht aan derden als binnen de familie of aan werknemers. Maar ook bij echtscheidingen en andere vermogensrechtelijke vorderingen en bij overlijden kan de bedrijfswaardering een rol spelen.
De waardebepaling wordt gebruikt door diverse partijen. Naast de direct betrokkenen, kunnen ook financiers en de belastingdienst gebruik maken van de rapportage. Uit de jurisprudentie blijkt dat rechters daarbij steeds vaker de Discounted Cash Flow (DCF)-methode hanteren. Ook de Belastingdienst richt zich bij waarderingsvraagstukken meer en meer op de DCF-methode.
Leidinggeven; een vak apart!
Heb je het idee dat jij steeds overal achteraan moet? En dat jouw werknemers niet oppakken wat je van hun verwacht? Jij wilt medewerkers die zelfstandig werken aan het realiseren van doelen van het/jouw bedrijf. Met als eindresultaat een team dat samenwerkt om iedere dag te werken aan hoe het beter kan voor de klant. Een team dat bereid is om net die extra stap te zetten voor je bedrijf.
Want dan hoef jij er als leidinggevende of ondernemer namelijk niet continu bovenop te blijven zitten. Je bent dan bezig om je medewerkers te stimuleren, in plaats van te controleren. Als je hier aandacht aan geeft zorg je voor structuur en focus. Enerzijds voor jezelf, maar bovenal ook voor je medewerkers. Wil je weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?
Opfriswebinar Oproepkrachten
De oproepovereenkomst is een erg populair arbeidscontract. Echter sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld. De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht.
In maart is dit voorstel naar de Raad van State gestuurd. Het nieuwe kabinet lijkt ook door te willen gaan met de gedachte om de oproepcontracten helemaal afschaffen en over te gaan tot een kwartaalurencontract. Totdat er een nieuwe wet in werking zal treden zal de oproepovereenkomst onverkort populair blijven bij werkgevers. En misschien daarna ook nog. Al met al is er veel aan de hand en moeten werkgevers goed op de hoogte blijven van wat wel en niet kan bij het aanstellen van oproepkrachten.
Fiscaal advies bij grensoverschrijdend ondernemen
In een wereld die steeds verder globaliseert en digitaliseert wordt over de landsgrenzen heen gekeken. Ook Nederlandse MKB-ondernemers zijn daarom vaker actief op de internationale markt, bijvoorbeeld met een buitenlandse vestiging, een partnerschap, of een vakantiewoning in privé.
Als accountant of adviseur speelt u een cruciale rol bij het begeleiden van uw klanten in dit veranderende landschap. Bij het internationaal adviseren is het belangrijk dat u op de hoogte bent van fiscale wet- en regelgeving, maar ook dat u dit praktisch kunt toepassen en overbrengen zonder verzeild te raken in de details van deze uitgebreide wetgeving.
Daarom richten we ons in deze cursus op de hoofdzaken die een rol spelen bij grensoverschrijdend ondernemen in het MKB. We zullen hierbij ingaan op de aspecten die relevant zijn bij het bepalen van de fiscale woonplaats. Ook wordt gekeken naar situaties die belastingplicht in het buitenland kunnen veroorzaken. Centraal staat hierbij de fiscale ‘vaste inrichting’. Tot slot gaan we in op het voorkomen van dubbele belasting en de rol die belastingverdragen hierbij spelen.
Fiscaliteit van de eigen woning
Deel 1 in de ochtend:
Alle eigenaren van de ruim 4 miljoen koopwoningen die Nederland telt ondervinden vroeger of later de gevolgen van de steeds complexer geworden eigenwoningregeling in de inkomstenbelasting. Zonder een gedegen advies vooraf kunnen belangrijke beslissingen bij de aankoop, de verkoop of de verbouwing van een eigen woning nauwelijks verantwoord worden genomen. De daaropvolgende aangifte inkomstenbelasting over dat jaar is evenmin eenvoudig. Zowel de adviseur als de opsteller van de aangifte adviseur moeten daarom goed op de hoogte zijn van de steeds veranderende regels rond de vormgeving van de eigenwoninglening, de eigenwoningreserve, het fiscale partnerschap, overgangsregelingen en de aftrekbeperkingen en -mogelijkheden voor ondernemers met een werkruimte aan of in huis.
Deel 2 in de middag:
Gemeenschappelijk eigendom van een eigen woning komt in verschillende vormen voor. Het is zeker niet beperkt tot zij die met elkaar gehuwd zijn. De toepassing van de fiscale regels is bij gemeenschappelijk eigendom zijn niet altijd eenvoudig.
Van continuïteit naar discontinuïteit
Economen verwachten dat de hoge inflatie en de stijgende rente die zwaar op de Nederlandse economie drukken, zullen leiden tot een kortdurende recessie. Veel ondernemingen hebben het niet gemakkelijk: de energie- en grondstofkosten zijn enorm gestegen, er is een personeelstekort en veel ondernemingen hebben nog terugbetalingsverplichtingen voor belastingen en/of subsidies. Mede hierdoor stijgen de faillissementen en bedrijfsbeëindigingen.
Erven en schenken; fiscaal bezien
Vermogen dat door een erflater wordt nagelaten gaat, al dan niet op basis van door de erflater in een testament opgenomen wensen, in eigendom over op de erfgenamen. Deze overgang heeft, naast mogelijke heffing van erfbelasting, ook gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting. Op deze gevolgen kan worden geanticipeerd door tijdens leven al een schenking te doen.
Grip op de onderneming door middel van kengetallen
Met 6 kengetallen die het resultaat bepalen en een heldere eenduidige structuur geeft u uw klant binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op zijn onderneming en een beter rendement.
Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen onvoldoende inzicht heeft in de kostprijs bij hun klanten en niet kan aangeven wat de impact is van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat. Daarnaast blijkt dat veel accountants het moeilijk vinden om hun adviesrol hierin concreet vorm te geven.
Grip op uw accountantskantoor met kengetallen
Met 6 kengetallen en een heldere eenduidige structuur krijgt u binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op uw kantoor en een beter rendement.
Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen niet paraat heeft hoeveel declarabele uren een medewerker moet maken om de rendementsdoelstelling te halen. Evenmin is er voldoende inzicht in de impact van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat.
Verdiepingscursus Wwft
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) neemt een steeds prominentere plaats in bij de kantoortoetsingen. Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden, waarmee de 4e EU anti-witwasrichtlijn in Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd.
De aanscherpingen in de Wwft hebben direct gevolgen voor de instellingen die onder de Wwft vallen, waaronder accountantskantoren. In deze training behandelen wij de wijzigingen die voor u van belang zijn en die betrekking hebben op het cliëntenonderzoek, het UBO-register en meldingen ongebruikelijke transacties (FIU). Aan de hand van praktische en herkenbare casussen weet u wat u te doen staat.
Bedrijfsfinanciering
Alles wat u moet weten voor een succesvolle financieringsaanvraag
Bij de cursus Bedrijfsfinanciering wordt de theorie gestaafd aan (anonieme) casussen die door de cursisten zelf zijn ingebracht. Aan de hand hiervan wordt de beoordeling, de rapportage en het financieringsproces behandeld.
Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) en aansprakelijkheid
Introductie nieuwe regels op het gebied van De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die voorziet in maatregelen om de kwaliteit van bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren (Raad van commissarissen, raad van toezicht en algemeen bestuur / dagelijks bestuur) en de gevolgen daarvan voor de aansprakelijkheid in het algemeen en voor de betrokken bestuurders in het bijzonder.
Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)
De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren.
Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.
LinkedIn: Personal branding & Meer klanten
Deze cursus bestaat uit het ochtendprogramma ‘Aan de slag met uw LinkedIn profiel voor de financiële professional’ voor beginners en het middagprogramma ‘Zakelijk meer rendement uit LinkedIn voor de financiële professional’ voor gevorderden. U kunt ervoor kiezen om alleen het ochtendprogramma te volgen, alleen het middagprogramma of beide.
WAB Praktisch; puntjes op de i!
Vanaf 1 januari 2020 krijgen u en uw klanten te maken met nieuwe regels voor ontslag, flexwerk en het stelsel voor de WW-premie. Tijdens onze WAB cursus zijn wij dieper ingegaan op de 6 Kern-onderdelen; Oproepcontracten, Ketenregeling, Premiedifferentiatie Payrollmedewerkers, Ontslag en transitievergoeding. In deze bijeenkomst gaan wij de puntjes op de i zetten!
Fiscaal adviseren voor de DGA
De directeur-groot aandeelhouder (DGA) staat in verschillende relaties tot zijn vennootschap. Dit kan leiden tot een groot aantal verschillende inzichten ten aanzien van de fiscale gevolgen van het handelen van hemzelf of van zijn BV. Zeker als het gaat om onderling handelen. Tijdens deze cursus worden de diverse onderwerpen op een interactieve manier onder de aandacht gebracht.
Vastgoed, fiscale aspecten
Aan de verwerving en het daarop volgende gebruik van vastgoed kleven diverse fiscale gevolgen. Zo is de levering van bestaand vastgoed mogelijk onderworpen aan de heffing overdrachtsbelasting. Bij het latere gebruik is, afhankelijk van de persoon van de eigenaar en de aard van het gebruik, sprake van heffing inkomsten- of vennootschapsbelasting. Zowel bij verwerving als het latere gebruik kan omzetbelasting zijn verschuldigd.
Tijdens deze cursus worden deze gevolgen uitgewerkt.
ZZP-er en Fiscaliteit
In de afgelopen jaren is een ontwikkeling zichtbaar van werken in een dienstverband naar werken als zelfstandige. De fiscale gevolgen van beide arbeidsrelaties lopen behoorlijk uiteen. Een juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie is mede hierdoor van groot belang.
Vennootschaps- en dividendbelasting
Het kabinet gebruikt de fiscaliteit om het Nederlandse vestigingsklimaat aantrekkelijk te houden voor (buitenlandse) ondernemingen. Tegelijkertijd moet worden voorkomen dat bedrijven het systeem gebruiken voor ongewenste vormen van belastingbesparing. Om deze reden wijzigen diverse bepalingen in de vennootschapsbelasting regelmatig. Ook wordt gediscussieerd over het wel of niet afschaffen van dividendbelasting en de invoering van andere (bron)heffingen.
Ondernemingsvormen onder de fiscale loep
De bespreking van de jaarrekening is het ideale moment voor u als adviseur om uitgebreider met de klant te spreken over de huidige vorm waarin de onderneming wordt gedreven. Deze bijeenkomst is geheel gewijd aan de vraag hoe u vanuit de jaarrekening en financiële administratie kunt adviseren over deze ondernemingsvorm en de daarbij behorende fiscale faciliteiten.
Van eenvoudige tips die snel toegepast kunnen worden, tot adviezen die vanuit uw kant meer (advies)werk vragen. Adviezen die uw klant weet te waarderen en die de band met uw klant versterken.
Grensoverschrijdend inhuren en inlenen van personeel
Arbeidsrechtelijke aspecten van grensoverschrijdende arbeid, in het bijzonder ook de rol van de detacheringsrichtlijn en de handhavingsrichtlijn, Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de EU (WagwEU), verordening Rome I, Wet AVV CAO, enige voor de praktijk relevante jurisprudentie en fiscale en sociaalverzekeringsrechtelijke aspecten van grensoverschrijdende arbeid.
Praktijkcursus Aangifte inkomstenbelasting 2022
Maakt de vooraf ingevulde aangifte (VIA) professionele hulp bij het opstellen van een aangifte inkomstenbelasting overbodig? Soms wel, en vaak ook niet. Er blijven genoeg valkuilen over. In deze cursus gaan we in op de veranderingen in 2022. Daarnaast wordt aandacht besteed aan problemen en lastige kwesties die in elke aangiftepraktijk aan de orde komen.
Bedrijfseconomisch ontslag en reorganisatie; een goede voorbereiding loont!
Het aantal faillissementen stijgt, de fiscus vordert Corona schulden, personeelstekort, hoge energieprijzen etc. Veel ondernemingen hebben het hierdoor niet gemakkelijk. Veel werkgevers nemen hun kosten onder de loep en moeten wellicht nadenken over het laten afvloeien van personeel of in het ergste geval, beëindiging van de onderneming.
Dit zijn ingrijpende besluiten die goed moeten worden voorbereid en tijdig worden gestart zodat een faillissement mogelijk voorkomen kan worden. Het gevolg is dat u moet onderhandelen met uw werknemers óf u kunt kiezen voor een ontslagroute via het UWV. In de cursus ‘Bedrijfseconomisch ontslag en reorganisatie’ gaan wij in op de verschillende procedures en brengen wij u op de hoogte van actualiteiten, zoals de nieuwe arbeidsmarkthervormingen, de WHOA en relevante jurisprudentie.